چگونه ساخت‌وساز را شروع کنیم ؟

یکی از حساس‌ترین کارهای ساختمانی، مرحله تخریب و خاک‌برداری است. این نوع کارها علاوه بر سختی که دارند، نیازمند تجهیزات و وسایل موردنیاز این کار است که بدون این وسایل امکان انجام کار وجود ندارد. استفاده از ابزار و تجهیزات تخریب و خاک‌برداری نیز نیازمند تخصص و تجربه است که بدون وجود این دو امکان کار با این وسایل وجود ندارد.

برای ساخت و ساز ساختمان از سوی دیگر هم قبل از اجرای عملیات تخریب و به‌منظور انتخاب روش صحیح باید مواردی چون موقعیت و مکانی که ساختمان در آن قرار گرفته است را هم مدنظر قرار داد.

همچنین باید توجه داشت که از چه مصالحی در ساخت ساختمان استفاده می‌شود و هدف از تخریب آن چیست و در پایان باید برای چگونگی انتقال آوار باقی مانده نیز تصمیم‌گیری کرد. این موارد می‌تواند در انتخاب روش صحیح تخریب به ما کمک کند. روش‌های تخریب ساختمان به شرح زیر هستند.

تخریب ساختمان با استفاده از توپ تخریب

استفاده از این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تخریب ساختمان در جهان است که در کشور ما کمتر رایج است. در این روش یک توپ تخریب از جنس فولاد که با کابل از جرثقیل آویزان است به سازه برخورد کرده و طی دو حرکت افقی یا عمودی باعث تخریب آن می‌گردد.

تخریب توسط انفجار کنترل شده

این روش به‌منظور تخریب سازه‌های مرتفع، سوله‌ها، پل‌ها، سیلوها و دیگر سازه‌ها استفاده می‌شود و در تخریب ساختمان‌های معمولی شهری کاربردی ندارد.

تخریب با استفاده از بیل مکانیکی

استفاده از این روش تخریب برای ساختمان‌هایی با بیش از ۲۰ متر ارتفاع مناسب است. در این روش بیل مکانیکی که دارای یک چنگک تخریب است به‌صورت مرحله‌ای و از بالا به پایین انجام عملیات تخریب را صورت می‌دهد. این روش نسبت به روش‌های قدیمی‌تر همچون گوی تخریب از امنیت بالاتری برخوردار بوده و در نقاط مختلفی از شهر هم قابل‌استفاده است.

تخریب دستی ساختمان

چگونه ساخت‌وساز را شروع کنیم؟ تخریب دستی ساختمان که به صورت بالا به پایین انجام می‌گیرد، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تخریب ساختمان است که همان‌طور که از نام آن پیداست از سقف ساختمان شروع شده و تا کف زمین ادامه می‌یابد. این روش غالباً در ساختمان‌های واقع در مناطق متراکم شهری مانند تهران که ارتفاع کمتر از ۲۰ متر دارند به کار می‌رود. عواملی همچون شرایط واقعی کارگاه، محدودیت‌ها آب و هوا و غیره بر روی ترتیب مراحل این روش تأثیرگذار خواهد بود.

از نقاط مثبت این روش هم کم بودن هزینه تخریب ساختمان و همچنین نیاز به تعداد کم نیروی کار است که امکان دسته‌بندی و جداسازی مصالح را هم به وجود می‌آورد. اما از سوی دیگر تخریب دستی ساختمان موجب کاهش سرعت تخریب گردیده و نیاز به نیروهای مجرب و رعایت نکات ایمنی متعدد دارد.

برای ساخت و ساز ساختمان خاک‌برداری هم پس از مرحله تخریب انجام می‌گیرد و درواقع به هموار و هم‌شیب کردن ملک گفته می‌شود که در آن برآمدگی‌ها برداشته می‌شود و فرورفتگی‌ها با سطح زمین یا همان کد ارتفاعی موجود در نقشه معماری هم‌تراز می‌گردد.

با این کار تمامی پستی و بلندی‌های زمین اصلاح شده و سطح آماده احداث فونداسیون می‌گردد. در عملیات خاک‌برداری حداکثر تا عمق 160 سانتی‌متری حفر انجام می‌شود. خاک‌برداری باتوجه‌به نوع زمین که در ادامه به آن هم اشاره خواهد شد؛ با دست یا با استفاده از ابزارهای ماشینی بزرگ یا کوچک صورت می‌گیرد.

تفاوت خاک‌برداری و گودبرداری هم همان‌طور که از اسم آنها برمی‌آید در عمق آنهاست. ضمناً در گودبرداری به سبب اینکه ارتفاع بیشتری از خاک برداشته می‌شود، احداث سازه نگهبان بر اساس آیین‌نامه، نظر مهندس سازه و یا ناظر ساختمان نیاز خواهد بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.