چگونه ساخت‌وساز را شروع کنیم ؟

پی یا فونداسیون یک ساختمان به پایین‌ترین قسمت هر ساختمان و یا سازه شهری گفته می‌شود که در تماس مستقیم با خاک قرار داشته و وزن کل سازه را به زمین منتقل می‌کند. به‌طورکلی، فونداسیون را می‌توان به دودسته‌ی سطحی و عمیق طبقه‌بندی کرد. یک فونداسیون سطحی، وزن سازه را به لایه موجود در عمق کم‌عمق منتقل می‌کند؛ درحالی‌که فونداسیون عمیق، وزن را به لایه عمیق‌تر در زیرسطح زمین منتقل می‌کند.
در سازه‌های معمولی شهری معمولاً نیازی به احداث فونداسیون‌های عمیق نیست و باید دانست که قبل از احداث این قیمت باید لایه‌ای 10 سانتیمتری از بتن سبک که بتن مگر نام دارد را روی خاک کشید تا مانع اتصال خاک و سازه اصلی فونداسیون شده و از نفوذ عوامل مخرب خاک به داخل فونداسیون جلوگیری گردد.

احداث اسکلت سازه

به‌خاطر داشته باشید که کیفیت ساخت آپارتمان مستقل از نوع اسکلت ساختمان است معنی این جمله آن است که یک ساختمان مقاوم و بدون اشکال می‌توانند هم با اسکلت بتنی و یا هم با اسکلت فولادی ساخته شود. نکته مهم فقط رعایت اصول مهندسی و ضوابط ساخت هر نوع از این سازه‌ها است.

نقش اصلی سازه تأمین مقاومت لازم در برابر بارهای وارده است و این بار می‌تواند بار زلزله و یا بار افراد و وسایل درون ساختمان باشد. باید دانست که احداث سازه فولادی به صورت یکجا و سریع انجام می‌شود درحالی‌که احداث سازه بتنی به صورت مرحله‌ای و سقف به سقف انجام خواهد شد. تجربه اکیپ اجرایی در این مرحله از ساختمان که بسیار حیاتی و مهم است نقش مهمی را ایفا می‌کند.

باید افزود که مجموعه عملیات پی کنی، ریختن بتن، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف را سفت‌کاری می‌گویند.

نازک کاری

در ساخت و ساز ساختمان مرحله نازک کاری شامل کلیه عملیات اجرایی به جز سفت‌کاری مانند اندودکاری، عایق‌کاری، سنگ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی، برق‌کاری، تأسیسات، نصب در و پنجره است.
تقریباً دو سوم هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان به بخش نازک‌کاری اختصاص داده می‌شود لذا کیفیت مصالح انتخابی و نوع آن‌ها عامل تعیین‌کننده در قیمت ساخت آپارتمان است. شایان ذکر است که اگر مصالح سنگی به کار رفته در ساخت نما، کاشی‌کاری‌ها، مصالح موردنیاز برای معماری داخلی، کابینت و غیره با کیفیت کمتری اجرا شود هزینه‌های نهایی هم کمتر است.

شناخت مصالح موجود در بازار قبل از شروع نازک‌کاری اهمیت زیادی در قیمت تمام شده و کیفیت نهایی کار دارد. خرید مصالح باید به‌گونه‌ای باشد که بین کیفیت و قیمت، بهترین تناسب را ایجاد کند. شناخت مناسب و یا مشورت با افراد خبره در این موارد باعث می‌شود که هم کیفیت ساخت آپارتمان افزایش یابد و هم هزینه نهایی کاهش پیدا کند.

یک فرد تازه‌کار احتمال چنین شناختی را که حاصل از تجربه زیاد در کار ساخت‌وساز است ندارد، به همین دلیل است که اکثر تازه‌کارانی که از مشاوران با تجربه و مسئول بهره نمی‌برند در اولین یا دومین پروژه ضرر مالی سنگین کرده و از بازار خارج می‌شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.